Varemerke ditt bandnavn

Tar gjetningen ut av handelen som markerer bandnavnet ditt. Hvis du har et unikt navn som du vil knytte til musikken din, bør du ta skritt for å beskytte dette navnet, fordi når du vokser og lykkes, vil dette navnet epitomize deg.

De fortsetter med å si:

De to viktigste begrepene som er involvert i å “beskytte” navnet på et band er “territorium” og “prioritet”. Territorium betyr området der du bruker navnet, for eksempel Chicago, Illinois, Mid-West, USA, over hele verden, etc. Prioritet, som ordet tilsier, innebærer hvem som bruker navnet først. Disse to konseptene arbeider sammen for å begrense omfanget av beskyttelse for et navn.

Hvis du begynte å bruke navnet ditt først, kan du hindre andre i å bruke det. Loven gir deg imidlertid eksklusiv bruk av navnet bare i området der du har brukt det. Hvis du for eksempel begynte å spille Chicagoland-området i 1989 og aldri spilte eller distribuert musikk utenfor Chicagoland-området, kunne du ikke hindre et band i å bruke navnet i Florida. De kunne imidlertid ikke bruke bandnavnet i Chicagoland siden du var den første til å bruke bandnavnet der. Du kan også skaffe deg rettighetene til navnet ditt for Chicago i 1989 og landsdekkende i 1992 da du slipper din første plate for en major. Hvis noen begynte å bruke navnet ditt i en annen del av landet i 1990, kan du ikke forhindre bruk i deres territorium siden de har prioritet i dette området.

Varemerkebeskyttelse av bandnavn

En berømt sak involverte to band som begge opptrer under navnet “Flash”. Den første var et lite band i San Francisco som aldri hadde spilt inn en plate, og den andre var et engelsk band som hadde en stor plateavtale. Siden San Francisco “Flash” var en tidligere bruker i dette området, den engelske “Flash” fikk ikke lov til å selge album i Bay-området.

Før du investerer penger i navnet på bandet ditt, bør du undersøke om noen andre allerede bruker navnet. Hvis noen allerede bruker navnet ditt, som forklart ovenfor, har de prioritet i sitt territorium.